Yönerge

 

KÜTAHYA DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ

ARAŞTIRMA DEKANLIĞI (DPÜ-ARDEK) YÖNERGESİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Kuruluş, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

 

Amaç ve Kapsam

MADDE 1- (1) Bu Yönergenin amacı; Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Araştırma Dekanlığı (DPÜ-ARDEK)’in, teşkilat, yönetim, çalışma, usul ve esaslarını düzenlemektir. Bu Yönerge; DPÜ-ARDEK’in amaçlarına, hizmetlerine, teşkilatına, çalışma şekline, görevlilerin yetki ve sorumluluklarına ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 2- (1) Bu Yönerge; 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 12. ve 14. maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3- (1) Bu Yönergede geçen,

a) Araştırmacı: Kütahya Dumlupınar Üniversitesinde araştırma ve geliştirme (Ar-Ge) faaliyetinde bulunan öğretim elemanı, öğrenciler ve doktora sonrası çalışanları,

b) Dekan: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Araştırma Dekanını,

c) Dekanlık: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Araştırma Dekanlığını (ARDEK),

ç) DPÜ-FSMHK: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları Komisyonunu,

d) Dumlupınar Tasarım-Teknokent: Dumlupınar Teknoloji Geliştirme Merkezi’nde faaliyet gösteren Tasarım Teknokent Yönetici Anonim Şirketini,

e) Rektör: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Rektörünü,

f) Senato: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Senatosunu,

g) TTO: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi Anonim Şirketini,

ğ) Üniversite: Kütahya Dumlupınar Üniversitesini,

h) Yönetim Kurulu: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Yönetim Kurulunu,

ifade eder.

 

İKİNCİ BÖLÜM

Amaç ve Faaliyet Alanları

 

Amaç

MADDE 4- (1) Dekanlığın amacı;

a) Bilimsel ve teknolojik rekabette Üniversitemizin üst sıralarda yer almasını sağlamak,

b) Dünyadaki yeni Ar-Ge ve yenilikçilik politikalarını takip etmek,

c) Üniversite bünyesinde gerçekleştirilecek Ar-Ge ve yenilikçilik faaliyetlerinin koordinasyon içerisinde yürütülmesini sağlamak,

ç) Bu esnada ortaya çıkan ihtiyaçlar doğrultusunda destek mekanizmalarının daha hızlı devreye alınabilmesini sağlamak,

d) Sürdürülebilir araştırma ortamı ve şartlarının korunabilmesi için rehberlik ve finansal destek başta olmak üzere mümkün olan her türlü desteğin sağlanabilmesini temin etmek,

e) Araştırmacıların karşılaştığı sorunlara etkin çözümler sunmak,

f) Ar-Ge ve yenilikçilik faaliyetleri kapsamında Ulusal ve Uluslararası iş birliklerinin kurulmasına öncülük etmek,

g) Rektörün gerekli gördüğü durumlarda Üniversite Yönetim Kuruluna ve Üniversite Senatosuna görev alanıyla ilgili konularda bilgi vermek,

ğ) Gerektiğinde bu konularla ilgili yönerge taslakları ve raporlar hazırlamak.

Faaliyet Alanları

MADDE 5- (1) Dekanlığın başlıca faaliyet alanları şunlardır:

a) Araştırmacıların Ar-Ge faaliyetlerine ilişkin sorunlarının tespiti ve bu sorunların çözümü için ilgili idari ve akademik birimlerle koordinasyon sağlamak,

b) Araştırmacıların Ar-Ge ve yenilikçilikle ilgili fikirlerinin proje ya da en uygun bilimsel çalışmaya dönüşebilmesi için yönlendirme yapmak,

c) Rektörün gerekli gördüğü durumlarda Yönetim Kuruluna ve Senatoya görev alanıyla ilgili konularda bilgi vermek,

ç) Gerekli görülen konular ve alanlarda teklif sunmak, yönerge taslakları ve raporlar hazırlamak,

d) Dekanlığın koordinasyonuna bağlı bulunan araştırma ve uygulama merkezi, koordinatörlük, komisyon, kurul gibi birimlerin arasındaki eşgüdümü sağlamak ve gerek duyulan birimlerin kurulabilmesi için teklifte bulunmak,

e) Dumlupınar Tasarım-Teknokent ve TTO ile Üniversite arasında koordinasyonu sağlamak ve Rektörlük adına ortak çalışmalar gerçekleştirmek,

f) Ar-Ge faaliyetleri sonucunda ortaya çıkan akademik çıktı, patent, faydalı model ve ticarileşme gibi süreçlerin takibini ve değerlendirmesini DPÜ-FSMHK ve TTO ile iş birliği halinde yapmak,

g) Araştırma ve Uygulama Merkezlerinin Üniversitenin hedefleri doğrultusunda etkin ve verimli çalışmasını sağlayacak önlemler almak, bu merkezlerin faaliyet ve performanslarını takip etmek, periyodik olarak Rektör ve gerekli görüldüğünde ise Yönetim Kuruluna ve Senatoya rapor sunmak,

ğ) Üniversite bünyesindeki Fakülte, Yüksekokul, Enstitü, Meslek Yüksekokulu, Tasarım-Teknokent, TTO ve Araştırma Uygulama Merkezleri vb. birimlerin araştırma performanslarını takip etmek, raporlamak, gerektiğinde performansların artırılabilmesi için ilgili birim yöneticileri ile birlikte çalışmak,

h) Mevcut tüm araştırma laboratuvarlarının ve ekipmanların ilgili birim/kurul/komisyonlarla iş birliği içerisinde takibini yapmak, bunlara ortak erişimi kolaylaştırıcı, en verimli şekilde kullanılmasını sağlayıcı faaliyetlerde bulunmak,

ı) Üniversitenin her kademesinde bulunan öğrencilerin eğitim öğretim süreçlerinde Ar-Ge ve yenilikçilik kültürü kazanmalarını sağlamak,

i) Üniversitenin eğitim-öğretim, yayın, araştırma vb. konulanındaki performans değerlendirme süreçlerine aktif olarak katılmak, iyileştirilebilir yönler için önerilerde bulunmak ve süreçleri takip etmek.

 

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Teşkilat

 

            ARDEK’in Oluşumu

MADDE 6-  (1) ARDEK; dekan, üç dekan yardımcısı ve Rektörlük tarafından görevlendirilen idari işler şefi ile yeteri kadar idari ve akademik personelden teşekkül eder (EK-1). Dekan, Üniversitenin kadrolu öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından, dekan yardımcıları ise dekanın önerisiyle Üniversitenin kadrolu öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından atanır. Dekan ve dekan yardımcılarının görev süresi 3 yıldır. Görev süresi biten Dekan ve dekan yardımcıları aynı usulle yeniden atanabilir. Dekan yardımcılarının görevi Dekanın görev süresiyle sınırlıdır. Rektör, gerekli görmesi halinde görev süresi dolmadan Dekan ve Dekan yardımcılarını görevden alabilir.

Sorumluluk

MADDE 7- (1) Dekanı ve yardımcıları, Rektöre ve ilgili Rektör Yardımcısına karşı sorumludur.

Dekanın görevleri

MADDE 8- (1)Dekanın görevleri şunlardır;

a) Dekanlığın koordinasyonunda bulunan araştırma ve uygulama merkezleri, koordinatörlükler, komisyonlar ve birimler ile iş birliği yaparak ilgili birim çalışmalarının düzenli olarak yürütülmesini sağlamak,

b) Dekanlık faaliyet alanları ile ilgili hususları yürütmek ve bu konularla ilgili karar almak,

c) Yönetim Kurulu ve Senatoda görev alanıyla ilgili konularda bilgi vermek ve gerektiğinde bu konularda öneriler, taslaklar, yönetmelikler ve yönergeler hazırlamak,

ç) Dekanlığın görevlerini yürütürken ihtiyaç duyabileceği birim, komisyon, kurul vb. kurmak ve bunları koordine etmek,

d) Birimlerin araştırma performanslarını ölçmek, güçlü ve zayıf yanlarını ortaya koymak.

Dekan yardımcılarının görevleri

MADDE 9- (1) Dekan yardımcısının görevleri şunlardır;

a) Dekana, Rektörlüğe sunulacak raporları hazırlamada etkin görev almak,

b) Dekanlık tarafından yürütülen toplantı, seminer ve eğitim gibi etkinlikleri planlamak, takip ve koordine etmek,

c) Dekanın olmadığı zamanlarda ARDEK’e vekalet etmek,

ç) Dekanın vereceği görevi ile ilgili diğer işleri yapmak.

ARDEK idari işler şefinin görevleri

MADDE 10- (1) İlgili mevzuat çerçevesinde Rektör tarafından görevlendirilecek Dekanlık idari işler şefinin görevleri şunlardır;

a) Dekanlığın akademik ve idari birimlerle iletişimini sağlamak,

b) Dekanlık yazışmalarını yapmak,

c) Üniversite performans raporları dahil olmak üzere Ar-Ge ile ilgili her türlü raporlamaları yapmak ve takip etmek,

ç) Koordinasyonuna bağlanan araştırma ve uygulama merkezi, koordinatörlük, kurul ve komisyonlar vb. birimlerin faaliyet raporlarını talep etmek ve dekanlığa sunmak,

d) Koordinasyonuna bağlanan araştırma ve uygulama merkezi, koordinatörlük, kurul ve komisyonlar vb. birimlerin ortak bilimsel çalışmalara katılmalarını sağlamak,

e) Koordinasyonuna bağlanan araştırma ve uygulama merkezi, koordinatörlük, kurul ve komisyonlar vb. birimlerin faaliyetlerini denetlemek,

f) Dekanlık toplantılarını organize etmek,

g) Dekanın ve dekan yardımcılarının vereceği diğer işleri yapmak.

Dekanlık idari personelinin görevleri

MADDE 11- (1) İlgili mevzuat çerçevesinde Rektör tarafından görevlendirilecek Dekanlık idari personelinin görevleri şunlardır;

a) Dekan, dekan yardımcıları ve idari işler şefi tarafından dekanlıkla ilgili verilen tüm görevleri yerine getirmek,

b) Dekanlık yazışmalarını ve takibini yapmak,

c) Dekanlık web sitesine veri girişi, web sitesi güncellemesi ve e-posta takibini yapmak.

Dekanlık akademik personelinin görevleri

MADDE 12- (1) İlgili mevzuat çerçevesinde Rektör tarafından görevlendirilecek dekanlık akademik personelinin görevleri şunlardır;

a) Dekan ve dekan yardımcıları tarafından verilen ilgili tüm görevleri yerine getirmek,

b) Dekanlık web sitesi sorumlusu olmak,

c) Dekanlık koordinasyonuna bağlanan birimlerle dekanlığın iş birliği içinde çalışmasını sağlayacak her türlü görev, etkinlik ve faaliyetlerde yer almak,

ç) Araştırmacılara ulusal ve uluslararası dış kaynaklı proje destek imkânlarının tanıtılması, bilgilendirme faaliyetleri ile projenin fikir aşmasından sözleşme aşamasına kadar olan tüm süreçlerde proje fikrine uygun fon kaynaklarının önerilmesi, proje başvuru dosyalarının kontrol edilmesi ve proje metninin yazılması ile gözden geçirilmesi vb. gibi danışmanlık ve destek hizmetlerinde bulunmak,

d) Araştırmacıların bilimsel çıktılar üretmeye yönelik araştırma verilerinin analizine destek sunmak ve bu verilerin analizine yönelik eğitim etkinlikleri düzenlenmesinde yer almak,

e) Araştırmacılar tarafından yabancı dilde hazırlanan araştırma çıktılarının dil bilgisi bakımından uygunluğunun değerlendirilmesi çalışmalarında bulunmak,

f) Üniversite tarafından oluşturulan fikri haklardan ve fikri hak ile ilgili diğer faaliyetlerden kaynaklanan mülkiyet, lisansların paylaşımı, teknoloji transferi ve telif hakkı dahil olmak üzere fikri ve sınai mülkiyet ile ilgili faaliyetlerin her kademesindeki dokümantasyon işlemlerini yapmak ve yardımcı olmak,

g) Üniversitenin Ar-Ge verilerini toplamak, dokümante etmek, izleme ve değerlendirme çalışmalarını yapmak,

ğ) Dekanlığın ihtiyaç duyduğu konularda veri analizleri gerçekleştirmek ve raporlamak,

h) Üniversitenin Ar-Ge performansının ölçülmesi ve değerlendirilmesine yönelik çalışmalara katkı sağlamak.

Dekanlık Koordinasyonuna Bağlanan Birimler ve Sorumlulukları

MADDE 13- (1) Üniversite bünyesinde faaliyet gösteren ve isimleri aşağıya çıkarılan Komisyon, Koordinatörlükler ve Birimler dekanlığın koordinasyonuna bağlanmıştır.

a) Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

b) Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonu

c) Proje Yönetim Ofisi Koordinatörlüğü

ç) Teknoloji Yarışmaları Koordinatörlüğü

d) Dumlupınar Tasarım-Teknokent

e) TTO

(2) Üniversite bünyesinde faaliyet gösteren aşağıdaki Uygulama ve Araştırma Merkezleri (bünyelerindeki laboratuvarlar ile birlikte) ve Laboratuvarlar dekanlığın koordinasyonuna bağlanmıştır.

a) Afet ve Acil Durum Yönetimi Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

b) Aile ve Toplum Hizmetleri Uygulama ve Araştırma Merkezi

c) Akıllı Sistemler Tasarım Uygulama ve Araştırma Merkezi

ç) Alternatif Enerji Kaynakları Araştırma ve Uygulama Merkezi

d) Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Araştırma Merkezi

e) Avrupa Birliği Araştırma ve Uygulama Merkezi

f) Bor Tabanlı İleri Teknoloji Seramik Uygulama ve Araştırma Merkezi

g) Çevre Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi

ğ) Çini-Seramik Teknolojisi Araştırma ve Uygulama Merkezi

h) Dış İlişkiler ve Uluslararası Öğrenci Koordinasyon Uygulama ve Araştırma Merkezi

ı) Fotonik Teknolojiler Uygulama ve Araştırma Merkezi

i) Gelişim Stratejileri Araştırma Merkezi

j) İleri Teknolojiler Tasarım, Araştırma-Geliştirme ve Uygulama Merkezi

k) İslam Medeniyeti Uygulama ve Araştırma Merkezi

l) İşletmecilik ve Girişimcilik Uygulama ve Araştırma Merkezi

m) İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezi

n) Kimyasal Ürün Geliştirme Uygulama ve Araştırma Merkezi

o) Kütahya Folklor Araştırma ve Uygulama Merkezi

ö) Kütahya ve Batı Anadolu Kültürleri Arkeolojisi Uygulama ve Araştırma Merkezi

p) Nöroteknoloji Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

r) Sürekli Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi

s) Tarih Araştırmaları Merkezi

ş) Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi

t) Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi

u) Yabancı Diller Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi

ü) Zoonozlar Uygulama ve Araştırma Merkezi

(3) Bu yönergenin 5. maddesinde belirtilen faaliyetleri gerçekleştirmek üzere, Madde 13 (1) ve (2)’de ARDEK koordinasyonuna bağlanan birimlerin ARDEK bünyesinden çıkartılması ve/veya ARDEK bünyesine yeni birimlerin eklenmesi ARDEK’in önerisi ile yalnızca Rektörlük tarafından yapılır.

(4) Dekanlığın koordinasyonunda olan birimlerin dekanlığa karşı aşağıdaki yükümlülükleri bulunmaktadır:

a) İlgili birimler, kendi kuruluş mevzuatları çerçevesinde iş ve işlemlerini yürütmeye devam eder. Ancak, bu yönergenin 5. maddesinde belirtilen faaliyetlerin başarılı ve sürdürülebilir bir şekilde yürütülmesi ve gerçekleştirilmesinde ise Dekanlığa karşı birinci derecede sorumludur.

b) Birimler faaliyet konuları ile ilgili dekanlığın talep ettiği bilgi ve belgeleri en geç 15 (on beş) iş günü içerisinde temin etmekle yükümlüdür.

c) Birimler dekanlığın organize ettiği ortak bilimsel çalışmalara iştirak etmekle yükümlüdür.

ç) Birimler, dekanlığın yönlendirmiş olduğu araştırmacılara araştırma konularında yardımcı olmakla yükümlüdür.

d) Birimler her yıl Ocak-Haziran (1. Dönem) ve Temmuz-Aralık (2. Dönem) aylarını kapsayacak şekilde hazırlayacakları 6 (altı) aylık faaliyet raporlarını yazılı ve elektronik ortamda en geç ilgili dönem ayının son iş gününe kadar dekanlığa sunmakla yükümlüdür.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

 

Hüküm bulunmayan haller

MADDE 14- (1) Bu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde konuya ilişkin 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.

Yürürlük

MADDE 15- (1) Bu Yönerge, Senatoda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 16- (1) Bu Yönerge hükümlerini Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Rektörü yürütür.

Son Güncelleme Tarihi: 08 Ekim 2024, Salı